Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 10°C | Anul XI Nr. 538

Știri

Criteriile pentru bursele elevilor au fost aprobate

Published

on

Criteriile pentru bursele elevilor au fost aprobate prin ordin de ministru / Elevii de clasa a V-a nu mai primesc burse de merit, iar pentru bursele de studiu și cele de ajutor social cererile se mai pot depune până la finalul lunii septembrie.

Elevii de clasa a V-a nu mai primesc deloc burse de merit, potrivit ordinului de ministru nr. 5.379 din 7 septembrie 2022. Este vorba despre ordinul care reglementează criteriile generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar în acest an școlar, an școlar care a început pe 1 septembrie. Potrivit documentului, elevii care erau clasa a V-a și care primeau până acum bursă de merit în semestrul al II-lea al anului școlar, dacă îndeplineau condițiile, pe noua structură organizată pe module, nu mai primesc deloc această bursă, pe tot parcursul primului an de gimnaziu.

Modificarea regimului burselor de merit pentru elevii de clasa a V-a nu a fost anunțată de autorități înainte ca aceasta să aibă loc.

Bursa de merit este acordată doar elevilor din clasele VI-XII, din școlile de stat, prevede ordinul ministrului Educației. Este o bursă care are drept criterii de acordare următoarele:

Advertisement
  • au obținut media anuală generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 20 absențe nemotivate/an în anul școlar anterior, cu excepția elevilor din clasa a IX-a;
  • au obținut media de admitere în învățământul liceal sau profesional de cel puțin 9,50 și au acumulat maximum 20 absențe în anul școlar anterior pentru elevii din clasa a IX-a;
  • au obținut locurile I, II sau III la etapele județene/zonale în cazul învățământului ocazional de artă ale competițiilor școlare naționale organizate de Ministerul Educației;
  • au obținut locurile I, II sau III la etapele județene ale competițiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, de nivel național, organizate de Ministerul Educației.

În ordinul precedent, 5.870/2021, modificat prin ordinul 3.073/2022, bursele de merit erau acordate elevilor de clasa a V-a din semestrul al II-lea, pe baza mediei din semestrul I. Noua structură este însă pe module, iar elevii au o singură medie, cea generală.

Criteriile pentru bursele de performanță aduc și ele o schimbare, anunțată de autorități, este vorba despre acordarea acestor burse și elevilor școlile particulare. Noile criterii sunt următoarele:

  • au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor școlare naționale organizate de Ministerul Educației;
  • s-au calificat în loturile de pregătire organizate de Ministerul Educației pentru competițiile internaționale;
  • au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, de nivel național, organizate de Ministerul Educației;
  • au obținut locurile I, II sau III la competițiile sportive internaționale la care participă loturile naționale ale României.

Lista competițiilor școlare naționale, precum și lista competițiilor/concursurilor pentru care se acordă bursele de performanță menționate la alin. (1) este aprobată și publicată anual de Ministerul Educației, prevede ordinul respectiv.

Bursele de performanță se acordă pe perioada anului școlar următor celui în care s-au obținut rezultatele. Prin excepție de la aceste prevederi, pentru elevii din clasele terminale ale învățământului liceal și profesional, bursa de performanță se acordă începând cu luna următoare obținerii rezultatelor, până la finalul anului școlar, se arată în document.

Pot primi bursa doar elevii promovați la toate disciplinele, la finalul cursurilor din anul școlar anterior.

Aceste burse nu sunt condiționate de depunerea vreunei cereri. Ele se acordă la propunerea dirigintelui, dar pe baza copiilor conforme cu originalul după documentele care atestă acele performanțe.

Bursele de studiu și cele de ajutor social se calculează pe baza unui prag al veniturilor. Un venit cel mult egal cu salariul minim net pe economie, pe membru de familie, la stabilirea căruia se iau în calcul toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocația complementară pentru copii, cu excepția burselor școlare și universitare, conform noilor reguli.

Advertisement

Criteriile pentru burse de studiu:

  • Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 3 luni anterioare cererii, cel mult egal cu salariul minim net pe economie și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
    • au obținut media anuală generală de cel puțin 7,50 și au acumulat cel mult 20 absențe nemotivate în anul școlar anterior, cu excepția elevilor din clasele a V-a și a IX-a;
    • au obținut în clasa a IV-a calificativul „bine” sau „foarte bine” la toate disciplinele de studiu și au acumulat maximum 20 absențe nemotivate în anul școlar anterior, pentru elevii din clasa a V-a;
    • au obținut media de admitere în învățământul liceal sau profesional de cel puțin 7,50 și au acumulat maximum 20 absențe nemotivate în anul școlar anterior, pentru elevii din clasa a IX-a;
  • Pentru obținerea bursei de studiu, elevii majori sau părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor minori depun la comisia de atribuire a burselor din unitatea de învățământ o cerere însoțită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei de studiu, în primele 20 de zile lucrătoare ale anului școlar. În acest an școlar asta înseamnă 28 septembrie 2022 – numărătoarea luând în considerare începutul anului școlar – 1 septembrie, nu 5 septembrie, care este începutul cursurilor din anul școlar 2022-2023.

Criteriile pentru burse de ajutor social:

Bursele de ajutor social se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

  • elevi proveniți din familii care nu realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mare de 50% din salariul minim net pe economie. La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile cu caracter permanent realizate de membrii familiei, inclusiv alocația familială complementară și alocația pentru copii. Se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  • elevi orfani, elevi aflați în întreținerea unui singur părinte (copil orfan de un părinte; copil aflat în tutela exclusivă a unui părinte, în urma divorțului – inclusiv financiar; copil cu tată declarat necunoscut; copil adoptat de o singură persoană) și elevi abandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgență, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei;
  • elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
    • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;
    • II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
    • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
    • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
    • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale
    • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
    • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
    • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
    • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
    • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
    • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
    • XII. boli genetice;
    • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
    • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;
  • elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei; prin localitate de domiciliu se înțelege comuna/orașul cu subdiviziunile sale administrative.
  • Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei.
Ordinul de ministru cu noile criterii pentru bursele școlare poate fi consultat aici:

Ordinul-5379-din-2022-criterii_generale_burse_2022-2023

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Advertisement

Știri

CJCC Călărași deschide sezonul de iarnă cu o avalanșă de evenimente: concerte, comedie, teatru și magie pentru toate vârstele

Published

on

cinema calarasi

Centrul Județean de Cultură și Creație Călărași intră în sezonul rece cu o agendă culturală spectaculoasă, plină de muzică, umor, tradiție și teatru, dedicată publicului de toate vârstele. De la concerte-confesiune și show-uri de stand-up, până la spectacole de Crăciun, producții de teatru și întâlniri cu artiști îndrăgiți, următoarele săptămâni transformă Sala „Barbu Știrbei” într-un adevărat centru al emoției și bunei dispoziții.

28 noiembrie – „ASTA E”, concertul-confesiune al lui Raoul
Raoul aduce la Călărași un spectacol încărcat de emoție, alături de Balkanic Orchestra, într-un turneu național care pune accent pe sinceritate și trăiri profunde. Publicul este invitat la o seară în care muzica devine mărturisire, cu piese despre iubire, curaj și iertare. Biletele sunt disponibile online și la Casa de Bilete a CJCC.

29 noiembrie – Stand-Up Comedy cu George Tănase, Ioana State și Mădălina Mihai
Sub titlul „De câte ori femeie?”, cei trei artiști aduc pe scenă umorul cotidian, întrebările incomode și momentele care ne pun răbdarea la încercare. O seară în care comedia promite să fie în prim-plan, cu acces interzis minorilor sub 16 ani.

1 decembrie – Spectacol folcloric de Ziua Națională
Sub motto-ul „O singură inimă sub același tricolor!”, CJCC și Consiliul Județean Călărași organizează un amplu spectacol folcloric cu ansambluri reprezentative din județ și artiști tineri. Evenimentul se încheie cu aprinderea luminițelor de Crăciun în Sala „Barbu Știrbei”.

Advertisement

11 decembrie – Fuego revine cu „Iarna colindelor mele”
Un concert-sărbătoare care marchează tradiția turneelor de iarnă ale artistului. Publicul se va bucura de colinde celebre, povești pentru suflet și atmosfera caldă creată de Fuego și band-ul său. Biletele sunt disponibile exclusiv online.

14 decembrie – Comedia „Dragostea durează 8 ani”
O producție semnată de Teatrul Metronom, în regia lui Leonid Doni, cu o distribuție apreciată. O poveste despre iubire, gelozie și situații care scapă de sub control – perfectă pentru o seară relaxantă.

17 decembrie – „Crăciunul aproape perfect”
Un spectacol pentru copii și părinți, plin de culoare, ritm și zâmbete, organizat de Happulylicii cu sprijinul CJCC. Biletele sunt disponibile la casieria instituției.

18 decembrie – „Magia Crăciunului” cu Cezar Magic
Moș Crăciun, spiridușii, Rudolf și Grinch-ul prind viață într-un spectacol interactiv creat pentru întreaga familie, cu trucuri, muzică și personaje îndrăgite.

19 decembrie – „Iubire dublu distilată”
O comedie savuroasă de Ion Bogdan Martin, în regia lui Alin Brancu, despre patru personaje care se trezesc blocate într-o gară izolată. Umor, dialoguri savuroase și situații care se complică pe măsură ce noaptea înaintează.

Advertisement

22 decembrie – „Scrisoare pentru Moș Crăciun – RAMPAMPAM”
Un spectacol interactiv pentru copii, în care magia sărbătorilor este redescoperită prin aventuri, personaje colorate și o cutie poștală specială pentru scrisori către Moș Crăciun.

30 ianuarie – „Fanteziile soțului meu”
O comedie despre viața de cuplu, planuri trăsnite și încurcături neașteptate, într-o distribuție energică și plină de umor. Spectacol recomandat persoanelor peste 16 ani.

31 ianuarie – „Vicleniile slugilor” – Teatrul cu Impact
O adaptare modernă după celebra farsă a lui Molière, într-o montare efervescentă, potrivită pentru toate vârstele. Accesul este gratuit, în limita locurilor disponibile.

Agenda bogată pregătită de Centrul Județean de Cultură și Creație confirmă încă o dată rolul instituției în animarea vieții culturale din județ. Publicul este invitat să-și rezerve din timp locurile și să se bucure de diversitatea spectacolelor pregătite pentru finalul acestui an și începutul celui viitor.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Spectacol total la alegerile AUR Călărași: sala plină, pană de curent și discursuri la lumina telefoanelor!

Published

on

Conferința județeană de alegeri a Organizației AUR Călărași are loc în aceste momente în sala Barbu Știrbei, unde s-au reunit delegați și membri din toate localitățile județului. Sala este plină, iar atmosfera este una energică, specifică unui eveniment intern cu miză majoră pentru filială.

Toate organizațiile din teritoriu sunt prezente, iar deputatul călărășean Dragoș Cuman și-a depus candidatura pentru funcția de președinte al organizației județene, beneficiind de susținerea publicului din sală.

Evenimentul a avut parte de un scurt moment neașteptat în jurul orei 15.30, când o pană de curent de câteva minute a întrerupt instalația de sunet și iluminat. Incidentul nu i-a descurajat însă pe vorbitori și nici pe participanți. În timp ce George Simion își continua discursul, sala s-a luminat instantaneu datorită blițurilor aprinse din toate colțurile, iar mesajele au fost transmise mai departe fără microfon, într-o atmosferă care a accentuat solidaritatea celor prezenți.

Oamenii au rămas pe loc, au ascultat și au aplaudat, iar conferința a continuat fără probleme după reluarea alimentării cu energie electrică. La această oră, procedurile interne pentru alegerea noii conduceri județene se desfășoară în ritm normal, cu o participare numeroasă și cu un interes crescut pentru rezultatul votului.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

COMUNICAT DE PRESĂ – ECOAQUA S.A. DIN 21.11.2025

Published

on

COMUNICAT DE PRESĂ

DIN 21.11.2025

Având în vedere discuțiile apărute recent în spațiul public, vă prezint în mod deschis și responsabil concluziile raportului de inspecție economico-financiară desfășurat pentru perioada 2022–2024, precum și măsurile ferme pe care le-am dispus imediat după primirea acestuia. Totodată, în cadrul societății s-a demarat o anchetă pentru a verifica dacă pozele apărute în spațiul public au fost transmise de către personalul Ecoaqua S.A.

În primul rând, vreau să subliniez faptul că serviciul public de apă și canalizare nu a fost și nu este afectat în niciun fel. Toate deficiențele identificate de inspectorii economico-financiari vizează modul în care au fost gestionate anumite aspecte administrative, financiare și contabile în anii anteriori.

Advertisement

Raportul ANAF descrie, cheltuieli nejustificate, utilizarea necorespunzătoare a fondurilor companiei, abateri de la procedurile interne și o gestionare deficitară a resurselor publice. Deși aceste fapte nu aparțin actualei conduceri, ele afectează imaginea instituției și încrederea oamenilor, iar acest lucru este inacceptabil.

În urma verificării efectuate s-au constatat următoarele deficiențe:

  • „Înregistrarea de cheltuieli privind chiria și alte cheltuieli locative pentru un aprtament închiriat de la societatea La Vasile PCV S.R.L. din jud. Călărași, pentru care nu a justificat necesitatea efectuării acesteia. ”

Necesitatea încheierii acestui contract, conform referatului nr. 2597/25.05.2023 întocmit de angajatul departamentului Relații Clienții Mass-Media, aprobat de directorul general al societății, a fost „asigurarea condițiilor conform contractului încheiat cu Brian Pike”.

Deasemenea, în perioada de derulare a contractului, 01.06.2023 – 31.05.2024, nu au fost prezentate documente justificative din care să reiasă cine a fost cazat în apartamentul închiriat de la societatea La Vasile PCV S.R.L. Călărași.

 

  • „Înregistrarea nejustificată pe cheltuieli a sumei de 1.400 lei reprezentând taxa de participare a unui salariat la programul postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă „Managementul insituțiilor publice” efectuat la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, pentru care nu a prezentat un document care să ateste finalizarea programului. ”

Societatea Ecoaqua S.A. a încheiat cu Universitatea „Dunărea de Jos” contractul nr. 418/ 05.04.2023, pentru participarea dnei. Dinu Mariana la programul postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă „Managementul insituțiilor publice”.

 

Advertisement
  • „Majorarea nejustificată a cheltuielilor de protocol, cu suma totală de 178.328,41 lei pentru care nu a fost justificată necesitatea efectuării acestora și care în anii 2023 și 2024 au depășit nivelul aprobat prin bugetele anuale. ”

Sumele reprezentând valoare mese servite, cazare, flori, etc, pentru care nu a fost justificată necesitatea efectuării acestora.

 

  • „Înregistrarea în perioada 2022-2024, de cheltuieli pentru care nu a făcut dovada necesității și realității prestării acestora în sumă de 449.719,03 lei. ”

 

  • „Acordarea în mod nelegal în perioada 2023-2024, a unui număr de 81 de burse private în sumă totală de 516,000 lei în baza prevederilor Legii nr. 376/2024 privind bursele private, cu modificările ulterioare. ”

 

  • „Înregistrarea în mod nelegal în perioada 2023-2024, a unor cheltuieli în sumă totală de 836.633,22 lei, din care 332.687,01 lei în anul 2023 și 503.946,21 lei în anul 2024, pentru organizarea de tabere și evenimente sportive care nu au legătură cu obiectul de activitate al operatorului economic.”

» proiectul „Prima tabără”

» competiția sportivă „Călărași Cup”

» eveniment „Jocurile de vară Ecoaqua”

 

În concuzie, raportul ANAF evidențiază un management defectuos în anii 2021–2024 și un nivel ridicat de abateri de la disciplina financiară. Perioada analizată reprezintă un ciclu administrativ care trebuie tratat distinct de etapa actuală de reformă începută în 2025.

Advertisement

În urma analizării raportului emis de ANAF, rezultă că măsura dispusă este recuperarea prejudiciului în cuantum de 6.503.162,63 lei (echivalentul a 1.278.137 euro) de la persoanele identificate ca fiind responsabile de producerea acestuia.

Purtător de cuvânt al Ecoaqua S.A.,

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading