Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 13°C | Anul XI Nr. 533

Știri

VIDEO. Scandal între instituții! Operatorul Ecoaqua luat la bani mărunți de ITM

Published

on

Un vechi scandal se reaprinde la Călărași, de această dată ridicat la nivelul conducerii a două instituții, Ecoaqua Călărași și Inspectoratul Teritorial de Muncă. Ajuns pe funcția de inspector-șef la ITM Călărași, se pare că Nicolae Dumitru nu a reușit nici acum scape de pata lăsată de Eduard Grama, care i-a pus la îndoială, atât studiile absolvite într-o formă nefirească, cât și activitatea desfășurată înainte să ocupe unul dintre scaunele subprefecților județului Călărași.

https://youtu.be/7BrkFgHNa_Y

Pus în funcția de conducere de patru luni de zile la Ecoaqua Călărași, Eduard Grama spune că avut parte numai de “surprize”, toate venite din tabăra liberalilor. Prima surpriză de care a avut parte noul director al companiei de apă-canal de la Călărași a fost un control țintă efectuat de ITM Călărași. Au fost solicitate documente și explicații pe anumite situații, culmea, doar pentru perioada de când Grama a ajuns la Ecoaqua. Să fie vorba despre ceva mai mult?

Să fie vorba despre vreo  răzbunare a lui Nicolae Dumitru pentru tupeul lui Grama de a semnala o problemă?

Advertisement

Trecem și de acest control și ajungem în luna august 2022, moment  în care o echipă a ITM Călărași hotărăște să facă un control în teren, pe un șantier unde se lucrează și în prezent la o avarie pe strada Belșugului din Călărași.

Controlul inopinat a avut loc la primele ore ale dimineții. Doi inspectori din structura teritorială a ITM Călărași s-au deplasat pentru controla modul în salariații își desfășoară activitatea în șantier. Au mai fost cerute explicații și documente privind organizarea de șantier și planul de semnalizare al șantierului.

“A fost prezentă o instituție a statului. ITM-ul coordonat de fostul subprefect al județului Călărași, Nicolae Dumitru. Ceea ce pot să constat este următorul lucru: De când sunt la conducerea ECOAQUA, am avut cel puțin 10 controale. ANAF, AntiFrauda, DSV și ITM.” – a declarat directorul Ecoaqua, Eduard Grama.

Întrebat despre vizita inspectorilor ITM Călărași la șantierul din Călărași, directorul Eduard Grama a răspuns într-un mod caracteristic:

“ITM-ul lui Nicolae Dumitru a venit în perioada în care ocupam funcția de o lună de zile și au cerut documentele, strict pe perioada în care eu am ocjupat această funcție. Nu cred că este o coincidență. Știți vorba aia: “Dă-i prostului putere să-și arate valoarea!” Cam asta se întâmplă la Călărași. Îi iei, îi pui pe funcții, politic, atfel ei nu ar fi existat în aceste funcții. Și nu exagerez când fac afirmația că, dacă îi dai un pix și o foaie, zgârie hârtia.” 

Advertisement

În urma controlului desfășurat de inspectorii ITM, au fost solicitate mai multe documente și s-a întocmit un proces-verbal.

“Dorința mare este să ne amendeze. Eu cred că ar trebuie să lăsăm supărările personale și frustrările, pe care, dacă nu le depășim, nu punem pe primul loc interesul cetățeanului. Nu am venit aici să sparg o stradă și să disloc atâția oameni pentru interesul meu personal. Repet, sunt peste 30 de blocuri afectate de avarie, iar fostul subprefect și actual de la ITM consideră că poate să-și arate “bunele intenții” cu operatorul de apă și canal. Dacă nu se potolește și liniștește, eu pot să vă spun că am experiența necesară să duc orice fel de război, indiferent de persoana care încearcă să ne afecteze funcționarea societății. Indiferent cine este, că-l cheamă Nicu Dumitru, c-a fost subprefect, c-a fost, nu știu, cultivatori de pepeni, c- a fost ce-a vrut el să fie până la momentul în care și-a descoperit veleitățile la bătrânețe că poate fi și conducătorul unei instituții a statului doar că a fost numit politic se înșală amarnic.” – a mai precizat Grama pentru Canal SUD.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Avarie la rețeaua de apă pe strada Locomotivei din Călărași. Alimentarea este oprită timp de aproximativ trei ore

Published

on

În urma unei avarii stradale, furnizarea apei potabile a fost oprită luni dimineață în zona Alitrans, pe strada Locomotivei din municipiul Călărași.

Reprezentanții EcoAqua Călărași au anunțat că lucrările de remediere sunt în curs, iar alimentarea cu apă va fi suspendată pentru aproximativ trei ore.

Echipele EcoAqua intervin la fața locului pentru identificarea și repararea defecțiunii apărute pe rețeaua principală de distribuție.

Locuitorii din zonă sunt sfătuiți să își facă rezerve de apă pentru consum și uz casnic pe durata intervenției. Reluarea furnizării se va face treptat, imediat după finalizarea lucrărilor.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Siguranța rutieră în atenția Primăriei Călărași: se caută soluții pentru treceri de pietoni și limitarea vitezei

Published

on

Primarul municipiului Călărași, Marius Dulce, a făcut un apel public la șoferi să circule cu prudență pe străzile recent reabilitate, unde au fost semnalate numeroase cazuri de viteză excesivă. În același timp, edilul a răspuns unei sesizări venite din partea părinților privind lipsa unei treceri de pietoni între Bazarul Big și Școala nr. 8, promițând verificări și măsuri rapide.

Odată cu modernizarea infrastructurii rutiere, în special pe străzile Plevna, Rahova, Viitor și București, Primăria Călărași se confruntă cu o nouă provocare: creșterea vitezei de circulație și riscul de accidente în zonele rezidențiale.

„Avem o problemă mare după asfaltările recente. Pe străzile unde s-a lucrat și sunt acum foarte bune — Plevna, Rahova, Viitor — mulți șoferi au început să circule cu viteză. Pe această cale, îi rog pe toți să respecte regulile de circulație și să se gândească la siguranța copiilor și a pietonilor”, a declarat primarul Marius Dulce la Radio Voces Campi.

Primăria primește frecvent sesizări din partea locuitorilor care reclamă faptul că mașinile rulează cu viteză mare în apropierea locuințelor, punând în pericol copiii care ies din curți sau merg spre școală.

Advertisement

„Am primit multe adrese de la cetățeni care spun că sunt pasibili de accidente, mai ales cei care stau la curte. Le înțeleg îngrijorarea și vreau să le transmit că suntem atenți la aceste situații”, a mai adăugat primarul Dulce.

Pentru a îmbunătăți siguranța, Poliția Locală menține legătura cu Poliția Rutieră, iar autoritățile analizează montarea de limitatoare de viteză, semne de avertizare și noi treceri de pietoni în zonele intens circulate.

Una dintre problemele semnalate public chiar în cadrul interviului a fost lipsa unei treceri de pietoni între Bazarul Big și Școala nr. 8, pe o distanță considerabilă frecventată zilnic de elevi.

„De la Bazarul Big și până la Școala 8 nu există nicio trecere de pietoni. E o zonă circulată de copii și părinți, iar situația trebuie remediată”, a semnalat realizatorul emisiunii Radio Voces Campi.

„Vom verifica acest tronson și vom analiza amplasarea unei treceri de pietoni acolo unde este nevoie. Nu putem ignora astfel de semnale”, a răspuns primarul Marius Dulce.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

DOCUMENT. ADI ECOAQUA recunoaște întârzieri uriașe și plăți blocate în proiectul POIM de apă și canal din Călărași și Ialomița

Published

on

Consilierii județeni Valentin Coman și Ileana Dănuț au primit un răspuns detaliat de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECOAQUA, condusă de Alin-Bogdan Drăgulin, care scoate la lumină problemele uriașe din spatele celui mai mare proiect de infrastructură de apă și canalizare derulat în județele Călărași și Ialomița.

Documentul are 19 pagini și arată, negru pe alb, stadiul fiecărui contract, blocajele financiare și întârzierile care pun în pericol finalizarea investiției până în 2029.

Lucrări de sute de milioane, multe blocate sau întârziate

Proiectul regional, finanțat prin POIM 2014–2020, include 25 de contracte, dintre care:

  • 16 sunt în derulare,
  • 1 contract a fost reziliat amiabil,
  • 9 urmează să fie relansate,
  • și o achiziție directă vizează dotările interne ale unității de implementare.

Valoarea totală a investițiilor trece de un miliard de lei, iar lucrările vizează rețele de apă și canalizare în zeci de localități.

Cu toate acestea, ritmul pe șantiere este lent, iar în unele zone, aproape oprit.

Advertisement

Situația contractelor: de la șantiere active la proiecte în impas

  • CL3 – Fundulea și Ileana

    • Obiectiv: Înființare și extindere rețele de alimentare cu apă în orașul Fundulea și comuna Ileana, inclusiv rețele noi de canalizare în Fundulea.

    • Valoare totală: 61.398.936 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 93%.

    • Progres financiar: 67,94%.

    • Detalii: Au fost depuse 7 situații de lucrări (SIL 7–13) și plătite 5 certificate de plată. Lucrările includ 23,8 km de rețea de distribuție a apei și peste 12 km de canalizare.

    • Probleme: Plăți întârziate de peste 1,2 milioane lei și o cerere de rambursare neprocesată. Constructorul a semnalat blocaje în procesul de finanțare, ceea ce a dus la solicitarea reducerii ritmului de execuție.

    CL4 – Lehliu Gară, Dor Mărunt, Lupsanu și Lehliu

    • Obiectiv: Extinderea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare, plus branșamente în patru localități.

    • Valoare totală: 76.227.778 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 21,99%.

    • Progres financiar: 2,01%.

    • Detalii: Au fost depuse 7 situații de lucrări, însă 4 dintre acestea (în valoare de peste 6,6 milioane lei) nu au fost achitate la termen.

    • Probleme: Constructorul a notificat beneficiarul privind lipsa clarificărilor financiare și a cerut reducerea ritmului de lucru. Lucrările sunt temporar suspendate în așteptarea confirmării fondurilor.

    CL5 – Budești, Vasilați și Soldanu

    • Obiectiv: Extinderea rețelelor de apă și canalizare în trei localități.

    • Valoare totală: 66.227.571 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 30,65%.

    • Progres financiar: 18,5%.

    • Detalii: 8 situații de lucrări au fost depuse, dar mai multe plăți au fost întârziate, însumând peste 13,3 milioane lei.

    • Probleme: Străzi asfaltate anterior lucrărilor de apă și canal, ceea ce a impus modificări de traseu și noi avize.

      • La Vasilați s-a semnat un protocol cu primăria pentru intervenții pe 11 străzi.

      • Constructorul a solicitat prelungirea duratei de execuție și acoperirea costurilor suplimentare.

    CL6 – Frumușani și Plătărești

    • Obiectiv: Înființarea și extinderea rețelelor de apă și canalizare.

    • Valoare totală: 57.364.244 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 2,9%.

    • Progres financiar: 0%.

    • Detalii: Lucrările au fost semnate în iulie 2024, dar abia în septembrie 2024 s-a dat ordinul de începere.

    • Probleme: Întârzieri în obținerea autorizațiilor, terenuri cu statut juridic incert și cereri de suspendare din partea antreprenorului.
      Constructorul a cerut extinderea termenului de execuție și compensarea costurilor suplimentare cauzate de stagnare.

    CL8 – Urziceni și Manasia

    • Obiectiv: Extinderea și reabilitarea rețelelor de apă și canalizare.

    • Valoare totală: 67.256.500 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 22,99%.

    • Progres financiar: 3,79%.

    • Detalii: Au fost depuse 4 situații de lucrări, din care două (în valoare de peste 6 milioane lei) au rămas neachitate.

    • Probleme: Contractul a fost cesionat către o bancă comercială pentru garantarea plăților. Lucrările sunt întârziate, iar ritmul a fost redus din 23 iulie 2025, conform unui ordin administrativ emis de ECOAQUA.

    CL9 – Alexeni

    • Obiectiv: Înființare rețele de apă și canalizare în comuna Alexeni.

    • Valoare totală: 32.339.013 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 54,9%.

    • Progres financiar: 29,65%.

    • Detalii: Au fost achitate 3 situații de lucrări în valoare de 9,5 milioane lei.

    • Probleme: Există riscul de nefinalizare la termen. Constructorul a cerut prelungirea duratei de execuție cu 29 de zile și plata unor costuri suplimentare de 189.000 lei.

    CL10 – Cosereni, Gârbovi, Grindu și Reviga

    • Obiectiv: Extinderea și reabilitarea rețelelor de apă și canalizare în patru localități.

    • Valoare totală: 65.612.132 lei fără TVA.

    • Stadiu: Contract încetat amiabil în aprilie 2025.

    • Cauză: Diferențe mari între valoarea reală a lucrărilor și cea contractuală (peste 15%).

    • Detalii: Ambele părți au semnat un acord de încetare după analiza costurilor de către ECOAQUA și supervizor.

    • Efect: Procedura urmează să fie republicată, iar valoarea estimată la relansare va fi de 84,17 milioane lei.

    CL11 – Oltenița, Chiselet și Spanțov

    • Obiectiv: Stație de tratare, extinderea frontului de captare și aducțiune între Oltenița și Chiselet.

    • Valoare totală: 50.530.096 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 22,12%.

    • Progres financiar: 0%.

    • Probleme: Plăți întârziate în valoare de 605.701 lei, iar antreprenorul a redus ritmul lucrărilor din cauza neplății certificatului de execuție.
      În septembrie 2025, lucrările au fost suspendate temporar în așteptarea clarificărilor MIPE.

    CL12 – Fundulea – Lehliu Gară

    • Obiectiv: Stații de pompare, conducte de transport și gospodării de apă pentru sistemul zonal.

    • Valoare totală: 70.798.327 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 1%.

      • Obiectiv: Construcția de gospodării de apă și conducte de refulare pentru zonele Fundulea, Lehliu Gară, Dor Mărunt.

      • Valoare estimată: 68.995.821 lei.

      • Stadiu: Procedura de achiziție a fost anulată în decembrie 2024 și urmează să fie reluată după clarificarea situației financiare la MIPE.

        Probleme: Întârzieri în etapa de proiectare și ordin de reducere a ritmului emis de supervizor. Constructorul a notificat că lucrează cu 90% mai puțin până la confirmarea fondurilor.

  • CL14 – Lucrări de captare, stații de tratare și transport apă pentru sistemul Urziceni – Reviga

    • Obiectiv: Rețele de apă, stații de pompare și conducte de transport pentru alimentarea zonală Urziceni–Reviga.

    • Valoare estimată: 74.117.050 lei.

    • Stadiu: Procedura a fost anulată la 8 ianuarie 2025, după expirarea termenului de contestații.

    • Situație actuală: se află în pregătire pentru reluare după clarificarea finanțării de către MIPE.

  • CL15 – Lehliu Gară – Budești – Călărași

    • Obiectiv: Extindere și re-tehnologizare stații de epurare și instalații de uscare a nămolului.

    • Valoare totală: 70.052.985 lei fără TVA.

    • Stadiu: Ordinul de începere emis în mai 2025, lucrările în fază incipientă.

    • Probleme: Ordin de suspendare emis la 23 iulie 2025, din cauza neclarităților de finanțare. Constructorul a cerut extinderea duratei contractului.

    CL16 – Urziceni

    • Obiectiv: Extinderea stației de epurare și instalații de valorificare a nămolului.

    • Valoare totală: 36.001.530 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 2,78%.

    • Progres financiar: 0,54%.

    • Probleme: Plăți întârziate de 938.000 lei și lipsă avize urbanistice actualizate. Constructorul a notificat o revendicare pentru prelungirea duratei contractului.

  • CL17 – Călărași – Fundulea

    • Obiectiv: Reabilitarea aducțiunii Chiciu–Călărași și modernizarea stației de tratare Călărași.

    • Valoare totală: 74.398.779 lei fără TVA.

    • Progres fizic: 30,24%.

    • Progres financiar: 13,22%.

    • Probleme: Plăți întârziate de 8,6 milioane lei. Constructorul a cerut clarificarea plăților pentru a evita stoparea lucrărilor. Lucrările includ 29 de zone DMA și foraje la adâncime pentru noul front de captare.

  • CL18 – Conducte de transport și gospodării de apă pentru sistemul zonal Frumușani – Budești – Soldanu

    • Obiectiv: Conducte de transport, stații de pompare și rețele de refulare între localitățile din zona sudică.

    • Valoare estimată: 79.270.351 lei.

    • Stadiu: Procedura de achiziție anulată în decembrie 2024, urmează republicare.

    CL19 – Integrare în SCADA Regional

    • Obiectiv: Modernizarea și integrarea digitală a tuturor sistemelor noi și existente de apă-canal din aria ECOAQUA.

    • Valoare estimată: între 26,9 și 38,1 milioane lei.

    • Stadiu: în pregătire, urmează lansarea licitației după clarificarea situației proiectului.

ECOAQUA confirmă că au fost emise ordine de reducere a ritmului lucrărilor în mai multe localități, până la clarificarea situației plăților și a finanțării din fonduri europene.

Întârzieri uriașe la bani: peste 40 de milioane de lei facturi neplătite

Răspunsul semnat de Alin-Bogdan Drăgulin arată că ECOAQUA are:

  • cheltuieli înregistrate în valoare de 50,3 milioane lei,
  • din care 40,89 milioane lei reprezintă facturi cu termen scadent depășit,
  • iar 9,46 milioane lei sunt încă în termen de plată.

Societatea a depus cereri de rambursare și prefinanțare la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), dar nu a primit încă răspuns pentru unele dintre ele.

Blocajele financiare i-au determinat pe antreprenori să reducă ritmul sau să suspende temporar lucrările.

Advertisement

Prefinanțări mari, dar rezultate mici

ECOAQUA a beneficiat deja de o prefinanțare în valoare de 52,5 milioane lei, însă a justificat doar 3,45% din această sumă.

O a doua cerere de prefinanțare, în valoare de 109,5 milioane lei, a fost transmisă la MIPE, dar nu a fost procesată până la data raportului (30 septembrie 2025).

Întârzierile la decontări au efecte în lanț: șantiere încetinite, lucrări amânate și riscul pierderii finanțării pentru contractele care ar depăși termenul de 31 decembrie 2029.

ECOAQUA: „Nu suntem în insolvență”

Pentru a contracara informațiile apărute public, conducerea ECOAQUA precizează că societatea nu se află în procedură de insolvență și nu este în dificultate financiară severă.

Instituția arată că a fost identificată o soluție împreună cu reprezentanții MIPE și primarii din UAT-uri pentru continuarea finanțării și menținerea eligibilității proiectului.

Advertisement

Situație alarmantă la achiziții

Opt contracte importante, printre care cele pentru Oltenița, Chiselet, Lehliu Gară, Dor Mărunt și Urziceni, urmează să fie republicate, după ce au fost anulate sau suspendate.

ECOAQUA avertizează că fără clarificări urgente din partea MIPE, reluarea licitațiilor ar putea împinge termenele de finalizare peste limita eligibilă a proiectului.

Drăgulin:Nu există risc de faliment, dar există întârzieri reale”

În răspunsul transmis consilierilor județeni, directorul executiv Alin-Bogdan Drăgulin admite că proiectul traversează o perioadă dificilă, însă respinge ideea unui colaps financiar.

Advertisement

„Societatea nu se află în procedură de insolvență sau faliment. Activitatea continuă, iar finanțările sunt în curs de clarificare cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene”, se arată în document.

Proiectul regional de apă și canal, început în 2014, trebuia să modernizeze rețelele din peste 20 de localități din Călărași și Ialomița.

După 11 ani, investițiile sunt încă departe de final, iar întârzierile, plățile blocate și birocrația amenință să transforme una dintre cele mai mari finanțări europene din regiune într-un dosar de eșec administrativ.

Documentul poate fi consultat AICI.

Advertisement
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading