Consiliul Naţional al Elevilor îşi exprimă profunda indignare față de corectarea deplorabilă a lucrărilor scrise din cadrul examenului de Bacalaureat din acest an. Deşi în fiecare an şcolar sunt sesizate inconveniente, sesiunea 2017 pare a fi marcată de erori majore de corectare a lucrărilor, erori ce afectează rezultatele absolvenților, inscrierea în învățământul superior, dar şi integritatea sistemului educațional.
Într-o primă instanță, în urma corectării contestaţiilor, şi în acest an nummeroase, se remarcă diferențe mai mari de un punct față de corectările inițiale. Printre județele unde s-au regăsit probleme de corectare amintim de Brașov, Vrancea, Constanța, Neamț, Hunedoara, Gorj și Dâmbovița, comisiile care au corectat lucrările provenite din aceste județe dând dovadă de lipsă de profesionalism în acordarea punctajelor şi periclitând astfel parcursul academic al absolvenților.
Mai mult decât atât, considerăm inadmisibil să existe cazuri în care elevii să fie eliminați din cadrul examenului de Bacalaureat pe baza unor motive nefondate, precum cele semnalate în județul Dâmbovița. Mai concret, elevii Ana Maria Ionița și Alexandru Toma au fost declarați eliminați din examenul de Bacalaureat în circumstanțele unei presupuse tentative de fraudă. Susținem pe deplin că eroarea aparține comisiilor care au corectat lucrările celor doi elevi, deodată ce înregistrările video infirmă orice presupusă astfel de tentativă. În contextul în care admiterile pentru accederea în învățământul superior încep în aproximativ două săptămâni, solicităm Ministerului Educației Naționale asumarea vinei şi soluționarea acestor erori covârșitoare care s-au produs pe parcursul corectării lucrărilor astfel încât rezultatele şi eforturile celor doi elevi să nu fie pe deplin compromise, odată cu parcursul lor educațional.
În al doilea rând, atragem atenția asupra unui caz revoltător din județul Suceava, în care sunt solicitate taxe pentru eliberarea diplomei de Bacalaureat şi a foii matricole, fapt ce contravine legislației în vigoare şi ce demonstrează încă o dată crezul anumitor unități şcolare conform căruia deciziiile consiliului de administrație sunt mai presus de lege.
În final, structura reprezentativă a elevilor din România ridică problema restructurării examenului, astfel încât să fie eliminați itemii subiectivi şi să existe bareme clare de notare, cu direcții bine conturate de abordare a noțiunilor, şi solicită profesorilor din cadrul comisiilor de corectare să acorde o atenție deosebită corectării lucrărilor pentru o evaluare cât mai obiectivă și corectă, rezultatele examenului de Bacalaureat reprezentând pentru absolvenții ciclului de învățământ preuniversitar principalul pilon de susținere în vederea admiterii în învățământul superior.