Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 12°C | Anul XI Nr. 533

Știri

Ordonanta militara nr 4. Ce presupune Scenariul 4

Published

on

ORDONANȚA MILITARĂ
 
 
nr. 4 din 29.03.2020
privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
 
Art.1 – (1) Circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani, în
exteriorul locuinței/gospodăriei, este permisă și în afara intervalului orar 11.00-13.00
dacă aceasta se face pentru rezolvarea problemelor de natură medicală, precum
tratamentele oncologice planificate, dializă etc. folosind mijloacele proprii de
deplasare sau ale familiei/susținătorilor sau, după caz, mijloacele de transport sanitar
special destinat.
(2) Pentru verificarea motivului deplasării în situațiile prevăzute la alin. (1) se
prezintă o declarație pe propria răspundere completată în prealabil, care trebuie să
cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul
deplasării, data și semnătura.
(3) Circulația persoanelor prevăzute la alin.(1), în afara locuinței/gospodăriei,
este permisă și în intervalul orar 20.00 – 21.00, dacă aceasta se face pentru a asigura
nevoile animalelor de companie/domestice doar în proximitatea locuinței/gospodăriei.
Declarația pentru acest interval orar nu este necesară atunci când deplasarea se face în
acest scop.
(4) Măsurile se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
Art.2 – (1) Operatorii economici care comercializează alimente și produse de
strictă necesitate și care își desfășoară activitatea în condițiile dispuse prin ordonanțe
militare în perioada stării de urgență își vor organiza programul de lucru pentru a
facilita și a asigura, cu prioritate, accesul persoanelor de peste 65 de ani în intervalul
orar 11.00-13.00, limitând, în acest interval, accesul persoanelor din alte categorii de
vârstă.
(2) Măsura se aplică începând cu data de 30 martie 2020.
 
Art.3 – (1) Persoanele care părăsesc locul în care au fost carantinate, fără
aprobarea autorităților competente, vor fi sancționate contravențional conform
prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de
asediu și regimul stării de urgență, cu modificările și completările ulterioare, și vor fi
obligate să reia ciclul de 14 zile de carantinare, suportând cheltuielile efectuate cu
carantinarea lor.
(2) Persoanele care nu respectă condițiile izolării la domiciliu și sunt identificate
în afara spațiului de izolare, vor fi sancționate contravențional conform prevederilor
Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și
regimul stării de urgență, cu modificările și completările ulterioare, și vor fi obligate
să intre în carantină 14 zile, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea lor.
(3) Măsurile se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
 
Art.4 – (1) La intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii
autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4
tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre
curse, pentru una dintre următoarele modalități de protecție împotriva răspândirii
COVID-19:
a) carantinarea în spații puse la dispoziție de către angajator;
b) izolarea la domiciliu împreună cu toate persoanele cu care locuiesc/se
gospodăresc, sau singuri, în alt spațiu locativ disponibil;
c) carantinarea la cerere, în spațiile puse la dispoziție de autoritățile
administrației publice, cu suportarea cheltuielilor aferente carantinării.
(2) Opțiunea pentru una dintre modalitățile prevăzute la alin. (1) se
materializează prin completarea, de către conducătorii autovehiculelor de transport
marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, a unei declarații pe
propria răspundere prin care își asumă una dintre cele 3 variante de carantinare/izolare.
(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică în mod corespunzător și piloților de
aeronave și personalului navigant.
(4) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.
 
Art.5 – (1) Se instituie, pentru o perioadă stabilită de angajator, măsuri de
izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces
persoane din exterior, pentru personalul care ocupă funcții esențiale pentru asigurarea
funcționării producției, transportului și distribuției energiei electrice și gazelor
naturale, a activităților de întreținere și mentenanță a echipamentelor și instalațiilor
specifice, precum și a celorlalte activități de aprovizionare, respectiv, extracție,
producție și procesare a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate energetice
necesare funcționării corespunzătoare Sistemului Energetic Național în concordanță
cu prevederile Planurilor proprii de continuitate a activităților de bază în cazul
instituirii stării de urgență pe teritoriul României.
(2) Refuzul izolării preventive de către personalul prevăzut la alin.(1) atrage
răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, după caz.
(3) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020, ora 12.00.
 
Art.6 – (1) Autoritățile administrației publice locale vor asigura montarea de
dispozitive cu soluții dezinfectante la toate intrările blocurilor de locuințe situate pe
raza unității administrativ-teritoriale și vor dezinfecta periodic lifturile, casa scărilor
și alte spații comune.
(2) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.
 
Art.7 – (1) Ministerele cu rețea sanitară proprie și autoritățile administrației
publice locale care au în subordine sau în coordonare unități sanitare vor asigura la
cerere spații hoteliere destinate repausului între ture sau gărzi personalului din
sistemul public sanitar, în vederea prevenirii răspândirii virusului COVID-19 în rândul
cadrelor medicale sau al familiilor acestora.
(2) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.
 
Art.8 – (1) În perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică,
gaze naturale, alimentare cu apă, salubritate și carburanți nu pot fi majorate peste
nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonanțe militare, acestea putând fi doar
diminuate în funcție de cerere și ofertă.
(2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
Art.9 – (1) În perioada în care este instituită starea de urgență, alertele sanitare,
comunicatele, textele, materialele fotografice și audio-video cu mesaje de interes
public care sprijină măsurile de prevenire a răspândirii COVID-19, guvernamentale
și/sau sponsorizate de către operatorii economici publici sau privați, persoane fizice
sau organizații neguvernamentale, vor fi mediatizate gratuit și se vor adăuga ca timp
suplimentar spațiului alocat pentru publicitate.
(2) Difuzarea categoriilor de mesaje prevăzute la alin. (1) va fi solicitată
radiodifuzorilor sau instituțiilor mass-media de către Grupul de comunicare strategică
din cadrul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență și se vor identifica
în momentul difuzării cu mențiunea „Mesaj de utilitate publică.”
(3) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
Art.10 – (1) Pe perioada stării de urgență se autorizează Centrul de Cercetări
Științifice Medico-Militare, Centrul de Cercetare Științifică pentru Apărare CBRN1
și
Ecologie, Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare și Institutul
Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” pentru
avizarea/autorizarea materialelor, componentelor, echipamentelor și dispozitivelor
medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii, precum și pentru
tratamentul infecției cu virusul SARS-CoV-2, respectiv a biocidelor.
(2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
Art.11 – (1) Transportul maritim și pe căile navigabile interioare, accesul
navelor în porturile românești, precum și inspectarea și operarea navelor se desfășoară
fără restricții, cu respectarea tuturor măsurilor de prevenire a infectării cu COVID-
19, impuse de Ministerul Sănătății.
(2) Se interzice accesul piloților la bordul navelor maritime și fluvio-maritime,
sosite din zonele de risc roșu sau galbene, dacă nu dispun de echipamentul de protecție
stabilit de Ministerul Sănătății.
(3) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
 
Art.12 – (1) După alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanța militară nr.2/2020
privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID -19, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.232 din 21 martie 2020, se introduce un nou alineat, alin.(3),
cu următorul cuprins:
„(3) Interdicția privind circulația persoanelor într-un grup mai mare de 3
persoane se aplică exclusiv circulației pietonale.”
 
Art.13 – (1) Sunt abilitate să asigure aplicarea și respectarea prevederilor
prezentei ordonanțe militare:
a) Poliția Română, Jandarmeria Română și poliția locală, pentru măsurile
prevăzute la art.1;
b) Poliția Română, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și
poliția locală, pentru măsura prevăzută la art.2;
c) Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Jandarmeria Română, poliția
locală, direcțiile de sănătate publică și conducătorii autorităților administrației publice
locale, pentru măsurile prevăzute la art.3 și 4;
d) Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, pentru măsura
prevăzută la art.5;
e) Ministerul Sănătății și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și
Comunicațiilor, pentru măsurile prevăzute la art.11.
(2) Nerespectarea măsurilor prevăzute la art.1-5 și art.11 atrage răspunderea
disciplinară, civilă, contravențională sau penală, în conformitate cu prevederile art.27
din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, cu modificările și completările
ulterioare.
(3) Personalul instituțiilor prevăzute la alin.(1) este împuternicit să constate
contravenții și să aplice sancțiuni, în conformitate cu prevederile art.29 din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr.1/1999, cu modificările și completările ulterioare.
 
Art.14 – (1) Prezenta ordonanță militară se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația de a informa publicul,
prin mesaje difuzate regulat, pentru cel puțin 2 zile de la data publicării, despre
conținutul prezentei ordonanțe militare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Polița PAD: Asigurarea obligatorie care te protejează în caz de cutremur, inundații sau alunecări de teren

Published

on

Polița PAD (Asigurarea Împotriva Dezastrelor Naturale) este obligatorie pentru toți proprietarii de locuințe, persoane fizice sau juridice. Este emisă de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) și are rolul de a acoperi daunele provocate de trei tipuri de dezastre naturale: cutremure, inundații naturale și alunecări de teren.

Ce locuințe pot fi asigurate

Polița PAD se aplică pentru două tipuri de locuințe:

  • Tip A – construcții din beton, metal sau cărămidă arsă. Suma asigurată: 20.000 euro.

  • Tip B – construcții din materiale nearsă sau netratate termic/chimic. Suma asigurată: 10.000 euro.

Locuințele încadrate în clasa I de risc seismic nu pot fi asigurate. Polița nu acoperă anexele, dotările nelegate structural de clădire și nici bunurile din interior.

De ce este importantă

Polița PAD este o protecție financiară esențială. În lipsa acesteia, proprietarii nu pot primi despăgubiri de la stat sau autorități locale în cazul unui dezastru natural. Refuzul de a încheia polița este considerat contravenție și se sancționează cu amendă.

Advertisement

Ce trebuie să faci în caz de daună

Dacă locuința este afectată de un dezastru natural:

  1. Anunță primăria despre incident.
  2. O comisie locală va constata daunele și va întocmi un proces-verbal.
  3. Depune copia procesului-verbal și actele de proprietate la asiguratorul care a emis polița PAD.
  4. Completează o cerere de despăgubire.

Completarea cu o poliță facultativă

Pentru o protecție extinsă, poți încheia o asigurare facultativă. Aceasta acoperă riscuri suplimentare precum incendii, explozii, furt, avarii electrice sau răspundere civilă.

Polița PAD este nu doar o obligație legală, ci și o garanție de siguranță pentru locuința ta. Te ajută să eviți pierderi majore și să-ți protejezi investiția în caz de dezastru.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Tânăr de 19 ani, reținut de polițiștii din Călărași după ce a furat parfumuri și produse de îngrijire personală

Published

on

Un tânăr de 19 ani din Călărași a fost reținut de polițiști după ce a fost surprins furând produse din mai multe magazine din municipiu.

Incidentul s-a petrecut marți, 21 octombrie, în jurul orei 11:30. O angajată de 29 de ani, agent comercial la o societate din Călărași, a alertat poliția după ce a prins tânărul în flagrant, în timp ce sustrăgea produse de îngrijire personală.

Polițiștii au stabilit că, în aceeași zi, tânărul a mai comis un furt dintr-o altă societate comercială, de unde a luat șase parfumuri, iar ulterior, dintr-un alt magazin, alte șase produse cosmetice.

La scurt timp, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Călărași l-au depistat, iar în urma controlului corporal au găsit toate bunurile furate. Produsele au fost restituite magazinelor, iar prejudiciul a fost recuperat integral.

Advertisement

Sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Călărași, tânărul a fost reținut pentru 24 de ore, fiind cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de furt. Acesta urmează să fie prezentat procurorilor, care vor decide dacă se impune o măsură preventivă.

Poliția precizează că persoana cercetată beneficiază de prezumția de nevinovăție până la o hotărâre definitivă a instanței.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Deputatul Ciprian Pandea: „AUR face agricultură cu megafonul, nu cu faptele. Fermierii au nevoie de soluții, nu de circ”

Published

on

Deputatul liberal Ciprian Pandea critică demersul formațiunii AUR privind moțiunea depusă împotriva ministrului Agriculturii, Florin Barbu, considerând că a fost o acțiune strict politică, fără propuneri reale pentru sprijinirea fermierilor români.

„E ironic cum AUR vorbește despre ‘dezastrul din agricultură’, deși nu a venit niciodată cu un proiect de lege sau o strategie clară pentru producători. Doar zgomot și pancarte”, a transmis parlamentarul PNL.

Pandea a arătat că problemele reale ale agricultorilor sunt birocrația, întârzierile la plăți, prețurile mici oferite producătorilor și costurile mari ale inputurilor, iar schimbarea ministrului nu ar rezolva aceste dificultăți.

„Florin Barbu trebuie să accelereze măsurile promise: digitalizarea APIA, sprijin pentru procesatori și fonduri europene care să ajungă efectiv la fermele mici și mijlocii. Ministerul Agriculturii trebuie să fie un centru de coordonare strategică, nu un teren de luptă politică”, a mai adăugat deputatul.

Advertisement

Ciprian Pandea a subliniat că fermierii au nevoie de stabilitate, predictibilitate și parteneriat real cu Guvernul, nu de scandaluri și lozinci.

„Fermierii nu trăiesc din moțiuni, ci din recolte și prețuri corecte”, a concluzionat acesta.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading