La începutul lunii august elevii din întreaga țară au avut parte de o victorie de proporții, anume adoptarea Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/2016 privind Statutul Elevului, documentul ce reglementează drepturile și datoriile beneficiarilor primari ai educației. Astfel, elevii s-au putut în sfârșit mândri cu un act normativ special destinat lor, în scopul diminuării abuzurilor dintr-un sistem de învățământ preuniversitar deja suprasaturat de hibe, de mărci ale mentalităților anacronice, ale lipsei de formare și de deschidere către noi metode de predare și notare și de o absență a instrumentelor de facilitare a tranziției pe piața muncii.
În acest sens, la jumătate de an de la adoptarea ordinului sus-menționat, Biroul Executiv al Consiliului Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a decis să realizeze o radiografie cât se poate de transparentă a modului în care Statutul a fost implementat în școlile din județ, realizând și promovând un chestionar online, structurat într-o manieră simplă și accesibilă oricărui elev dornic de a-și face vocea auzită.
După aproximativ 4 săptămâni de menținere a sondajului deschis publicului larg, rezultatele finale sunt cât se poate de îngrijorătoare, iar măsurile ce se impun prevestesc instaurarea unei stări de tensiune, ce derivă din numeroasele abuzuri practicate.
Din totalul elevilor care au decis să ofere frânturi din realitățile ascunse ale mediilor instituționale din care provin, 54,3% mărturisesc că au luat la cunoștință de conținutul Statutului Elevului, în timp ce 35,1% ne informează că nu în totalitate.
De asemenea, la întrebarea crucială din incipit, ” Consideri că Statutul Elevului a fost implementat corect la tine în școală, fiind respectate prevederile sale?”, discrepanța dintre cifrele obținute este înfiorătoare: 84% declară că nu, urmând să ofere detalii în întrebările ce urmează.
În acest moment totul devine cât se poate de interesant, pentru că urmează o trecere în revistă a principalelor drepturi potențial încălcabile, iar elevii călărășeni nu s-au ferit să furnizeze informații obiective, care se relevă după cum urmează:
Dreptul de a fi informat cu privire la notele obtinute, inainte de consemnarea acestora in catalog
|
41,5%
|
Dreptul de a primi rezultatele lucrarilor scrise in termen de 15 zile lucratoare
|
37,2%
|
Dreptul de a fi consultat si de a-ti exprima optiunea pentru disciplinele din curriculum la decizia scolii *optionalele*
|
27,7%
|
Dreptul la o evaluare obiectiva si corecta
|
25,5%
|
Dreptul de a contesta rezultatele evaluarii lucrarilor scrise
|
21,3%
|
Dreptul de a beneficia de decontarea integrala a navetei pe baza de abonament
|
12,8%
|
Alte drepturi
|
12,8%
|
Accesul gratuit la educatie in invatamantul gratuit de stat
|
11,7%
|
Dreptul de a nu fi sanctionat pentru fapte savarsite IN AFARA perimetrului scolii
|
11,7%
|
Nu mi s-a incalcat niciun drept.
|
11,7%
|
Dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun, precum si pentru transportul intern auto, feroviar, naval si fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic
|
10,6%
|
Dreptul de a beneficia de invatamant nediscriminatoriu
|
9,6%
|
Dreptul de a avea acces la baza materiala a scolii, in limita resurselor disponibile, inclusiv la biblioteca, sali de sport, computere conectate la Internet
|
8,5%
|
Dreptul de a iti fi inregistrate toate cererile scrise si semnate, in conditiile legii
|
8,5%
|
Dreptul de a beneficia de manuale scolare gratuite
|
5,3%
|
Dreptul de a forma, adera si participa la grupuri, organizatii, structuri sau miscari care promoveaza interesele elevilo
|
4,3%
|
Dreptul de a beneficia de burse sociale, de studiu si de merit, de performanta
|
4,3%
|
Respectarea libertatii de exprimare
|
33%
|
Dreptul de a-ti fi consemnata absenta in catalog doar in cazul in care NU esti prezent la ora de curs
|
16%
|
Dreptul de a parasi perimetrul scolii in timpul programului scolar, daca esti major
|
16%
|
Drepturi incalcate
|
Procentajul in incalcarea dreptului
|
Mai mult decât atât, ei critică atitudinea anumitor cadre didactice care, în loc să devină actanți ai unui parteneriat tripartit elev-școală-părinte, nu fac decât să impună vechile și bine-cunoscutele metode de subjugare a potențialului creator,a libertății de gândire și de exprimare, a creativității și dorinței de aprofundare, printr-o pseudopoziționare superioară într-o ierarhie ce ar trebui complet eliminată din sistem. Cei mai mulți elevi care au participat la acțiunea demarată de Consiliul Județean al Elevilor Călărași fac parte din Colegiul Național ”Barbu Știrbei” , din Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” și din Liceul Teoretic ”Neagoe Basarab”, recunoscuți drept piloni ai învățământului călărășean, fapt ce ne îngrijorează și mai mult în ceea ce privește onestitatea și echitatea din școlile din județul nostru.
Pe de altă parte, elevii afirmă într-un procent de 54,3% că sunt mulțumiți de actualul conținut al Statutului și că inițiativa reprezentanților lor este demnă de apreciere, cu precizarea că se așteaptă implementarea unor măsuri concrete care să eradicheze inconvenientele și abuzurile semnalate. În plus, ei speră că vocea lor va fi auzită și că, treptat, învățământul preuniversitar din România va avea parte de o restructurare și revalorizare, prin înlăturarea componentei arhaice omniprezente și substituirea ei cu un nou mod de a gândi: centrat pe beneficiarii primari ai educației, pe consultarea acestora și promotor al unor metode cu mai multă aplicabilitate practică, care să îi pregătească pentru viață și să le stimuleze dorință de a aprofunda.
În acest sens, președintele Consiliului Județean al Elevilor Călărași, totodată vicepreședinte al structurii naționale, Alexandra-Ioana TUȚĂ, a declarat că ”Acest chestionar este un prim pas în procesul de identificare a nevoilor și dorințelor elevilor călărășeni. Cunoaștem prea bine fenomenul deficitar dezvoltat în climatul educațional la nivel național, însă dorim să avem o privire mai în amănunt asupra a ceea ce se întamplă la nivel micro, județean, pentru a ști cum să ne ajutăm colegii să își facă vocea auzită și să aibă drepturile respectate. Nu este firesc să avem parte de astfel de abuzuri în societatea secolului XXI, când elevii și profesorii ar trebui să aibă parte de o relație de tip dialog, care să faciliteze progresul din multiple puncte de vedere. Este vorba despre un parteneriat pe care ni-l dorim și care ne este refuzat, recurgându-se la diverse strategii ce au ca scop destabilizarea și inhibarea inițiativelor noastre. Din păcate pentru astfel de personalități, CJE Călărași nu mai e ceea ce a fost în urmă cu mulți ani- masa de manevră a unor personaje emblematice, ce acționau cu rea-credință, profitând de slaba reprezentare a colegilor din perioada respectivă. Cred cu tărie că lucrurile s-au schimbat în mai bine și există dovezi clare, palpabile în acest sens. Nu am realizat acest chestionar pentru a puncta o simplă activitate, ci pentru că aceasta este datoria noastră, a elevilor reprezentanți și pentru că, de cele mai multe ori, elevii evită să îți mărturisească sincer problemele cu care se confruntă. Se tem încă de posibilele mijloace de coerciție ce se pot aplica, în memoria lor colectivă încă este bine înrădăcinată lipsa sprijinului din partea colegilor lor și din partea altor actori relevanți. Mulți dintre ei nu cunosc legislația în vigoare, nu știu care sunt căile de a contracara astfel de abuzuri, de aceea devine vital să le fii alături și să te implici activ, dacă vrei să schimbi ceva în mai bine. În cursul acestei săptămâni voi avea discuții cu Inspectoratul Școlar al Județului Călărași în vederea soluționării problemelor cu care ne confruntăm.”