Connect with us
Vremea în Călărași: 🌡️ 8°C | Anul XI Nr. 540

Știri

Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

Published

on

  • Elevii călărășeni solicită consiliilor locale alocarea de fonduri pentru bursele școlare

  • În data de 27.02.2016, Consiliul Județean al Elevilor Călărași, unica structură reprezentativă a elevilor călărășeni, a trimis o adresă către consiliile locale din județul Călărași, prin care solicită aleșilor locali acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.

  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local. Analizând situația la nivel local și județean, reprezentanții elevilor au ajuns la concluzia că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mai mult decât atât, în foarte puțini ani o astfel de inițiativă a fost abordată. Aceștia opinează că o astfel de atitudine reprezintă un afront la adresa beneficiarilor primari ai educației, aleșii locali având datoria să se implice activ în procesul de susținere a elevilor din medii defavorizate și cu nevoi speciale, dar și de recunoaștere a meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, în vederea creșterii calității actului educațional.

  • În final, aceștia consideră că un astfel de demers ar putea genera un impact pozitiv și asupra rezultatelor la examenul de Bacalaureat, unde gradul de promovabilitate este destul de scăzut, plasând județul Călărași la finalul clasamentului național, astfel încât Consiliul Județean al Elevilor Călărași solicită conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.

  • ”Sunt dezamăgită de faptul că aleșii locali nu își asumă educația drept o prioritate, în contextul în care rezultatele obținute la examenul de Bacalaureat ne plasează în finalul clasamentului la nivel național în ceea ce privește promovabilitatea, iar rata abandonului școlar este alarmantă. În timp ce ne mândrim cu investiții masive în sport, învățământul călărășean rămâne marcat de dezinteres și confort decizional, astfel încât în foarte puțini ani au fost acordate burse școlare, iar sumele nu au fost semnificative, neconstituind un ajutor relevant. Avem foarte mulți elevi care trăiesc în medii dezavantajate, foarte mulți elevi cu nevoi speciale, dar și elevi cu rezultate școlare foarte bune, ce trebuie stimulați să continue la același nivel, dacă ne dorim să sporim calitatea actului educațional la nivel județean. Consider că este absolut necesar să conștientizăm importanța unui astfel de demers, astfel încât el să se concretizeze și să fie relevant și sper ca răspunsul aleșilor locali la această adresă să fie unul favorabil, care să poziționeze învățământul acolo unde îi este locul : în topul priorităților oricărei comunități locale.”

  • SCRISOARE CĂTRE CONSILIUL LOCAL 
  • Către,

  • Consiliile Locale din județul Călărași
  • În atenția domnilor președinți
  •  
  • Consiliul Judetean al Elevilor Călărași, structura reprezentativă a elevilor din județul Călărași, constituită și organizată în baza Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr.3838/ 23.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si Funcționare a Consiliului Național al Elevilor , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 08.06.2016, reprezentat de Biroul Executiv,
  • În temeiul art. 11, alin. 1, lit. e) din Statutul Elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4742/ 10.08.2016, coroborat cu art. 82 din Legea educației naționale,
  • Formulează următoarea
  • Adresă
  • Prin care solicită acordarea de burse școlare din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, în conformitate cu legislația în vigoare, prezentându-și public nemulțumirea față de lipsa asumării educației drept o prioritate la nivel local și județean.
  • Având în vedere nevoia identificată în comunitatea noastră, cât și existența unei baze legale care să vină în sprijinul propunerii noastre, Consiliul Județean al Elevilor Călărași dorește să atragă atenția asupra situației acordării burselor școlare prevăzute în Legea 1/2011 din unitățile de învățământ din județul Călărași, județ în care astfel de inițiative nu au fost adoptate constant.
  • Pornind de la premisa că educația și implicit beneficiarul direct al acesteia ar trebui să constituie o prioritate pentru conducătorii instituțiilor administrativ-teritoriale, solicităm ca finanțarea complementară a învățământului să fie tratată ca atare.
  • Referindu-ne strict la situația burselor școlare, adică la cuantumul de bani alocat acestora, putem considera atitudinea dumneavoastră un afront față de elevii din localitățile a căror conducere o reprezentați, întrucât se poate observa o relație de cauzalitate directă intre sumele acordate pentru burse si situația abandonului școlar, rata de promovabilitate a examenelor și performanța școlară a elevilor în general.
  • Din punct de vedere legal, în conformitate cu Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5576/2011, bursele școlare sunt  de patru tipuri,  după cum urmează: burse de performanță, burse de merit, burse de studiu și burse de ajutor social. Metodologia de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat prevede faptul că orice elev care a obținut media generală peste 8,50 și media la purtare 10 poate beneficia de bursă de merit, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a consiliului local.
  • Analizând situația la nivel local și județean, am constat că acordarea de sume de bani defalcate din buget pentru burse școlare este inexistentă și, mergând mai departe, am ajuns la concluzia că în foarte puțini ani astfel de inițiative au fost abodate. Deși suntem conștienți de faptul că un motiv ar putea fi constituit de activitatea bine orientată a Tenaris Silcotub în sfera educațională locală, precizăm că acest partener acordă burse școlare doar pentru elita municipiului Călărași, astfel încât impactul nu poate fi considerat de proporții.
  • Mai mult decât atât, putem face o comparație între rata promovabilității în cadrul examenului de Bacalaureat în anul 2016 din județul nostru, care este de 64,3%, una dintre cele mai reduse la nivel național,  și județele situate in topul acestui clasament,  precum : Cluj-Napoca, cu rata de promovabilitate de 83,32% și o valoare a bursei de merit de 90 lei/lună, Bacău, cu 78,4% și o valoare a bursei de 100 de lei/lună sau Municipiul București, sectorul 4 cu o promovabilitate de 76% și burse de merit în cuantum de 350 lei/lună. Suntem de părere că acordarea acestor burse , dar și o creștere a cuantumului vor atrage o creștere a performanței școlare în rândul elevilor datorită stimulentelor financiare.
  • În același sens, chiar dacă alocația unui copil s-a dublat în anul 2015, nu putem spune că acest fapt a afectat pozitiv rata abandonului școlar din România întrucât, conform INS, aceasta a continuat să crească în 2015 până la 19,1%  în condițiile în care media europeană este 11%. Considerăm ca acordarea acestor burse pentru elevii care frecventează orele de curs din cadrul învățământului preuniversitar de stat ar putea reprezenta o soluție în acest context.
  • În consecință, având în vedere datoria reprezentanților aleși ai comunității de a se implica activ atât în sprijinirea elevilor defavorizați și a celor cu nevoi speciale, cât și în recunoașterea meritocrației elevilor cu rezultate bune la învățătură, fapt ce ar contribui considerabil la dezvoltarea calității procesului educațional și ar veni în soluționarea problemelor anunțate anterior, solicităm conștientizarea importanței articolului 82 din Legea 1/2011, prioritizarea și urgentarea procesului de acordare a burselor școlare și transparentizarea acestui proces prin organizarea unor dezbateri publice la care să participe și membrii organizațiilor reprezentative ale elevilor la nivel județean.
  •  
  • Mulțumindu-vă pentru colaborare, vă asigurăm de distinsa noastră considerație,
  • Consiliul Județean al Elevilor Călărași
  • Președinte,
  • Alexandra-Ioana TUȚĂ
[pdf-embedder url=”https://calarasipress.ro/wp-content/uploads/2017/02/ADRESA.pdf”]

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Știri

Omul care a murit strigând blesteme către cei care l-au trimis în cer

Published

on

În primăvara anului 1967, Uniunea Sovietică voia cu orice preț să sărbătorească 50 de ani de la Revoluția din Octombrie printr-un spectacol cosmic grandios. Nava Soiuz-1 urma să fie lansată cu un singur om la bord, iar a doua zi să se cupleze în orbită cu Soiuz-2, echipată cu trei cosmonauți. Cei patru urmau apoi să facă schimb de locuri și să se întoarcă pe Pământ în formații diferite – o premieră tehnică menită să eclipseze definitiv Statele Unite.

Doar că Soiuz-1 era bolnavă. Grav bolnavă. În lunile de teste, inginerii descoperiseră 203 de defecte structurale majore. Partea electronică era un coșmar, termoizolația aproape inexistentă, parașută principală fusese împachetată de mântuială. Toată lumea știa, de la tehnicieni până la proiectanții-șefi. Nimeni nu îndrăznea însă să oprească programul: Brejnev voia paradă, iar anularea ar fi însemnat umilință națională.

Pilotul principal ales era Vladimir Komarov, 40 de ani, inginer strălucit, deja erou al zborului Voskhod-1. Rezervă îi era Iuri Gagarin, primul om în cosmos și prietenul său cel mai apropiat. Când testele finale au arătat că nava nu poate fi salvată, Gagarin a făcut un gest disperat: s-a prezentat la centrul de pregătire și a cerut să ia el locul lui Komarov, sperând că autoritățile nu vor risca viața simbolului suprem al cuceririi spațiale sovietice.

Komarov a aflat. Și a refuzat categoric. „Dacă mor eu, tu rămâi în viață și vei putea lupta să nu se mai întâmple așa ceva niciodată”, i-a spus prietenului său. A acceptat misiunea știind că nu se va mai întoarce.

Advertisement

Pe 23 aprilie 1967, la ora 3:35 dimineața, racheta s-a ridicat de la Baikonur. Primele ore au fost un calvar. Unul dintre panourile solare nu s-a deschis, bateria s-a descărcat rapid, sistemele de orientare au început să cedeze. Komarov a încercat zeci de manevre manuale, dar nava devenea din ce în ce mai instabilă. Controlul misiunii a anulat lansarea lui Soiuz-2 – era clar că acuplarea era imposibilă.

A venit ordinul de întoarcere. La intrarea în atmosferă, capsula a început să se rotească nebunește. Când a ajuns la altitudinea de 7 kilometri, sistemul principal de parașute a eșuat complet. Parașuta de rezervă s-a deschis doar pe jumătate și s-a înfășurat imediat. Soiuz-1 s-a izbit de pământ cu peste 600 km/h lângă Orenburg. Impactul a fost atât de violent încât capsula s-a transformat într-o minge de metal topit. Corpul lui Komarov a fost practic pulverizat; ceea ce a rămas a încăput într-o cutie de pantofi.

Se spune că, în ultimele minute, când a înțeles că nu mai există nicio șansă, Komarov a deschis canalul de comunicație și a început să strige. Nu plângea. Blestema. Blestema pe cei care l-au obligat să zboare cu o navă moartă, pe inginerii care au semnat rapoarte mincinoase, pe politicienii care au preferat gloria goală în locul vieții unui om.

A murit la 40 de ani, lăsând în urmă o soție și doi copii. A murit știind totul și alegând să moară pentru ca altcineva – prietenul său – să poată trăi și să spună cândva adevărul.

Adevărul acela a rămas mult timp îngropat sub cenușa capsulei. Dar numele lui Vladimir Komarov a rămas: omul care a privit moartea în ochi și a acceptat-o cu demnitate, ca să nu moară altul în locul lui.

Advertisement

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

Primarul Mihăiță Beștea: „Din 2026, voi acorda mai mult timp mediului de afaceri. Investitorii trebuie ascultați direct”

Published

on

Primarul municipiului Oltenița, Mihăiță Beștea, a anunțat că, începând cu anul 2026, administrația locală va pune un accent mai mare pe colaborarea directă cu antreprenorii locali și investitorii externi. Măsura vine după evaluarea primului an de mandat, în care edilul a constatat nevoia de dialog constant cu mediul privat.

„Cred că începând cu 2026 va trebui să acord mai mult timp mediului de afaceri. Nu e suficient să le spun că ușa mea e deschisă. Trebuie să merg eu către ei, să discut personal cu fiecare”, a declarat primarul Mihăiță Beștea în cadrul conferinței de presă.

Edilul a explicat că interacțiunile individuale cu investitorii sunt mai productive decât întâlnirile generale.
„Am observat că oamenii de afaceri sunt mult mai deschiși când discut în particular cu fiecare. Au orgolii, sunt competitori, dar când se simt ascultați, vin cu soluții concrete”, a precizat Beștea.

Primarul a dat exemplul reabilitării șoselei Chirnogi, unde decizia de modernizare a fost influențată și de prezența unor companii locale importante în zonă.
„Am ținut cont și de faptul că acolo activează doi agenți economici importanți. Infrastructura bună înseamnă și sprijin pentru dezvoltarea lor”, a spus edilul.

Advertisement

Administrația locală pregătește, pentru 2026, un pachet de facilități fiscale pentru investitorii care derulează proiecte de minimum 500.000 de euro, măsură ce urmează să fie dezbătută în Consiliul Local.
Scopul este de a stimula investițiile în producție, logistică și servicii, dar și de a crea locuri de muncă stabile pentru locuitorii orașului.

„Oltenița are o poziție strategică, aproape de Dunăre și de Capitală. Putem deveni un pol economic, dar trebuie să fim mai activi în relația cu mediul de afaceri”, a concluzionat primarul Beștea.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading

Știri

AJFP Călărași anunță încasări record: 1,741 miliarde lei la bugetul general consolidat în primele 11 luni ale anului 2025

Published

on

Administrația Județeană a Finanțelor Publice Călărași a raportat pentru perioada ianuarie–noiembrie 2025 venituri bugetare nete de 1.741,20 milioane lei, cu 221,30 milioane lei mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea confirmă un ritm accelerat al colectării taxelor și impozitelor la nivelul județului.

Încasări mai mari la bugetul de stat

La bugetul de stat au fost colectate 722,05 milioane lei, cu 110,71 milioane lei peste nivelul înregistrat în perioada similară din 2024. Cele mai importante categorii de venituri au fost:

  • Impozit pe profit – 123,43 milioane lei

  • Impozit pe venit – 271,16 milioane lei

  • TVA – 161,19 milioane lei

  • Accize – 1,53 milioane lei

  • Alte venituri – 164,74 milioane lei

Salt semnificativ la bugetul asigurărilor sociale

Încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat au ajuns la 1.019,15 milioane lei, marcând o creștere de 110,59 milioane lei față de 2024. Structura veniturilor este următoarea:

  • Bugetul asigurărilor sociale de stat – 661,48 milioane lei

  • Bugetul asigurărilor de șomaj – 12,52 milioane lei

  • Bugetul asigurărilor de sănătate – 345,15 milioane lei

Restituiri de TVA către contribuabili

În același interval, AJFP Călărași a rambursat TVA în valoare totală de 65,14 milioane lei.

Advertisement

Potrivit documentului semnat de șefa administrației, Ionica Păduraru, instituția își menține ritmul de colectare peste nivelurile estimate, contribuind astfel la consolidarea bugetului de stat și la stabilitatea finanțelor publice în județ.

Dacă vrei, pot genera și variante de titluri

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Continue Reading